23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Politik styr butiksval

Hur man röstar styr vilken butik man väljer. Det visar en undersökning från Sveriges Annonsörer.

Politisk tillhörighet är i nära kopplat till hur man väljer livsmedelsbutik. Det skriver Webfinansier.se med anledning av en ny analys som Sveriges Annonsörer har tagit fram tillsammans med Tns Sifo.

– Man kan säga att den svenska blockpolitiken i mångt och mycket återspeglas i butiksval. Miljöpartister, socialdemokrater och vänsterpartister är klart överrepresenterade bland Coopkunderna, medan Alliansens väljare hellre handlar på Ica, säger

Erik Huss

, Sveriges Annonsörers kommunikationschef apropå undersökningen.

Centerpartister är underrepresenterade i tre av de fyra analyserade butikskedjorna, det är huvudsakligen Ica som attraherar dem.

Axfood är mer politiskt neutralt, med en viss övervikt för s, v och sd.

Erik Huss ser även kopplingar till hur kedjorna hanterar sina varumärken:

– Coop har exempelvis länge lyft fram sin gröna profil och stora utbud av miljömärkta varor, vilket verkar locka miljöpartister.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|