23948sdkhjf

American Express vill växa i Sverige

- En stor utmaning är att få fler butiker och affärsidkare att ta emot våra kort, säger American Express nye Norden-vd Fredrik Sauter.
Med en lång bankkarriär i bagaget, ska Fredrik Sauter få svenskarna att oftare dra fram det klassiska kortet, berättar affärstidningen Dagens industri.

En utmaning är avgifterna för kortet, som ligger högre än hos konkurrenterna.

- Det är alltid diskussioner om avgifter, vi ligger lite över övriga kortutgivare. Många handlare tycker att kortbetalningar blir dyrt, men alternativet med kontanthantering är betydligt dyrare, säger Fredrik Sauter till tidningen.

Tidningen redovisar statistik som säger att svenskarna idag har drygt 20 miljoner kort. På 1990-talet vart kortmarknaden värd 100 miljoner kronor i transaktioner, i dag ligger den på närmare två miljarder.

Bankernas kort, kopplade till Visa eller Mastercard, dominerar.

- Vi är små i antal transaktioner på den svenska marknaden, men större i affärsvolym, säger Fredrik Sauter till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078