23948sdkhjf

Medieinvesteringar vänder upp

Den privata konsumtionen växer snabbare än den övriga ekonomin, och marknadschefer för ledande varumärken bedömer att tillväxten ökar framöver. Det ger en injektion till annonsmarknaden.
Detta enligt medieföretaget Stampen media group som på tisdagen presenterar sitt marknadschefsindex.
Marknadschefsindex för andra kvartalet landar på 53,5. För första gången på två år är noteringen över 50.

De marknadschefer som svarar representerar konsumtion för cirka 1 000 miljarder kronor och hälften av dem avser att öka sina marknadsinvesteringar de kommande månaderna. Endast en av fem planerar att dra ner.

– Marknadscheferna ska vara lika offensiva när det gäller sina egna medieinvesteringar i andra halvåret i år, vilket är en första signal om att annonskonjunkturen kan vara på väg att vända, säger Bosse Svensson som ansvarar för Marknadschefsindex hos Stampen media group i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079