Personalsystem i mobilen spar tid
Mycket tid går för att administrera frågor om ledighet och arbetspass för butikschefer. Schemaläggning i mobilen är ett sätt att minska arbetsbördan.
Sedan ett par år finns pesonalsystem i mobilen som tillåter de anställda att logga in och själva boka in sig på arbetspass samt att göra förfrågningar om ledighet.
- De som lägger scheman i butiker brukar lägga mycket tid på att svara på förfrågningar om lediga pass, byten av pass och att leta medarbetare som kan hoppa in när någon är frånvarande. Med ett sådant här system så slipper man mycket av det arbetet, eftersom de anställda ordnar det själva, säger Leo Wiberg , marknadschef på Softone.
10 procent av de tillfrågade ger de anställda möjlighet att använda personalsystem i mobilen.
- För bara ett par år sedan var det inte ens möjligt att göra detta. Nu har redan en av tio infört möjligheten för sina anställda. Det visar hur efterfrågad tjänsten är, säger han.
Cint har gjort undersökningen för Sofones räkning.
Softone är specialiserat på affärssystem och personalsystem och vänder sig till detalj- och dagligvaruhandeln.
Softone grundades 1985 av Håkan Lord som fortfarande äger och driver företaget.