Snabbrekrytering av 600 butiksmedarbetare
När Biltema inom de fyra kommande åren behöver rekrytera närmare 600 medarbetare till ett trettiotal nya varuhus, satsar man på så kallad speedrekrytering.
"Den gamla sanningen var att rekrytering till våra nyetablerade varuhus alltid varit en komplicerad och ofta tidskrävande process. Den nya sanningen är Speedrekrytering!" skriver Biltema i ett pressmeddelande.
Chefer rekryteras på traditionellt sett, medan tillsättningen av nya medarbetare kommer att ske genom speedrekryteringen. Platssökande får under en i förväg utlyst dag komma och presentera sig under fem minuter för en representant för Biltema. Intervjuerna är utformade att genomföras på exakt samma vis på grund av den korta tiden, vilket gör att samtliga sökanden får samma förutsättningar.
Beata Vaszi på Biltemas HR-avdelning berättar att man tidigt insåg att den traditionella ansökningsmetoden inte skulle passa när man står inför jätteapparaten att anställa minst 600 personer, bara i Sverige inom de närmaste åren.
– Vi vet att många har svårt att marknadsföra sig i skrift genom ett CV och personligt brev. Därför arbetade vi fram en ny rekryteringsmetod. Till vår hjälp vid dessa speedrekryteringar tar vi hjälp av Arbetsförmedlingen som ser till så att dagen flyter på som det är tänkt medan vi sitter i intervjuer, säger hon.
– I de fyra orter som vi hittills rekryterat på det här sättet har vi förstått att även kandidaterna uppskattat detta väldigt mycket och de värdesätter det faktum att de får gå på en intervju, vilket annars är svårt i dagens arbetsmarknad.