Lyft det unika för den köpstarka kunden
Ledare: Det finns en optimism i handeln inför sommaren och hösten. Genom att lyfta fram det unika i sortimentet, snarare än att konkurrera med bara priset, finns det möjlighet att locka köpstarka kunder.
Ur nyhetsflödet har Dagens Handel kunnat berätta att RNB beslutade att lägga ner Sisters-kedjan, Gallerixkedjan ansökte om rekonstruktion, vilket också Team sportia har gjort för sitt moderbolag. U-sport försatte i konkurs och JC:s vd fick lämna sin post, liksom KF:s vd och koncernchef. Ica har åter blivit helsvenskt och de konkurrensutsatta apotekskedjorna Medstop och Kronans droghandel gick samman.
Flera internationella kedjor har också gjort sitt intåg på den svenska marknaden, bland annat franska fryskedjan Picard, danska modekedjan Signal och de norska herrmodebutikerna Volt. Också den amerikanska underklädeskedjan Victorias secret och holländska småelektronikkedjan Capi tillhör dem som tror på den svenska detaljhandeln.
Det har med andra ord varit både mörka orosmoln och ljusa solglimtar på den svenska detaljhandelshimmeln.
Men inför sommaren så finns en optimism bland landets handlare, som tror att sommarförsäljningen kan bli riktigt bra förutsatt att vädret står dem bi. Vilket för vissa innebär sol och värme medan andra föredrar regn och rusk för att få kunder till butiken.
En viktig källa för bra sommarförsäljning är de turister som redan börjat hitta hit. I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö hörs redan samtal på många olika språk på gatorna. Nu gäller det att också få in turisterna i butikerna och få dem att lätta på plånboken. Den starka svenska kronan är dessvärre inte till fördel för handeln, att locka med priset kommer inte vara någon bra idé. Istället gäller det att lyfta fram det unika; svensk design på kläder, inredning och hushållsprylar liksom lokalproducerad mat och hantverk. Det finns en köpkraft hos de som väljer att semestra i Sverige och det handlar om att inte tappa bort den.
När HUI research nyligen presenterade sin reviderade prognos för detaljhandelsåret 2013 så spådde de en fortsatt positiv utveckling för handeln i sin helhet. Förhoppningsvis så har den positiva inställningen nu nått såväl handlare som konsumenter. Den sega inledningen på året är över och nu anas en bra sommar och höst för handeln.