Brotherskedjan fräschas upp
På RNB:s analytikerträff på torsdagen presenterade Brotherskedjans vd Maria Öqvist och chefsdesigner Magnus Hultin kedjans nya butikskoncept och en ny kollektion med smarta funktionella herrkläder.
Maria Öqvist talade om det nya sortimentet som har temat manlig stil:
– Vi riktar oss till en bred målgrupp män i 25-55-årsåldern som vill klä sig med stil, men som inte vill lägga för stora pengar, och som behöver lite hjälp på vägen, säger hon.
Brothers kommer huvudsakligen att sälja sina egna varumärken, TCC, Riley och East West, men även vissa andra högprofilerade varumärken.
Chefsdesignern Magnus Hultin visade upp en kappsäck med basplagg.
– Plaggen har ett antal innovativa funktioner som jag tror ska tilltala många män. De är roliga att demonstrera i butik, och är lagom nördiga för att många män ska uppskatta dem, säger han.
Brothers håller nu på att renodla sina butiker när Sisterskedjan avvecklas. En del av duo-butikerna kan användas, medan andra måste omlokaliseras.
Ett stort arbete med att ordna upp kontrakt, bygga om butiker och att flytta på butiker förestår.
Brothers har nu 72 butiker i Sverige och 12 i Finland.
Ett nytt butikskoncept är under utveckling som på ett mycket tydligare sätt ska visa upp vad Brothers står för.
Det arbetas med attityd och kultur:
– Personalen, och deras sätt att ta hand om kunderna är absolut nyckeln till hur vi ska lyckas, säger Maria Öqvist.