Det är företaget Adprofit som har undersökt femtio av Sveriges största kedjor och granskat om företagen har en mobilsajt och hur väl dessa fungerar. Domen är att få svenska företag har lyckats med sin mobila satsning. Majoriteten har ingen mobilsajt.
– Enligt vår sammanställning lyckas färre än hälften av butikskedjorna möta svenskarnas nya konsumtionsmönster genom att erbjuda mobila webbsidor. Vår bedömning är dessutom att det är minst lika illa ställt när det gäller hemsidor som primärt riktar sig till andra företag, kommenterar
, vd på Adprofit.
Tjugoåtta av de femtio undersökta företagen saknar en webbsida i mobilformat.
Adprofit har i en separat undersökning ställt frågan till 1 000 svenskar hur de ser på hemsidor anpassade till mobiltelefoner och surfplattor. I undersökningen svarade fyra av tio att de, omedelbart, väljer bort ej anpassade sidor för att istället söka sig konkurrerande hemsidor.
– Konsekvensen av att inte ha anpassade webbsidor blir knappast tydligare än så här. Att tappa nästan varannan konsument för att man inte har gjort läxan borde svida ordentligt i plånboken, kommenterar Louise Eriksson vidare.