23948sdkhjf

Butikskedjor dåliga på mobilsajter

Merparten av svenska butikskedjor saknar en webbsida som är anpassad till mobilen, visar en undersökning.
Det är företaget Adprofit som har undersökt femtio av Sveriges största kedjor och granskat om företagen har en mobilsajt och hur väl dessa fungerar. Domen är att få svenska företag har lyckats med sin mobila satsning. Majoriteten har ingen mobilsajt.

– Enligt vår sammanställning lyckas färre än hälften av butikskedjorna möta svenskarnas nya konsumtionsmönster genom att erbjuda mobila webbsidor. Vår bedömning är dessutom att det är minst lika illa ställt när det gäller hemsidor som primärt riktar sig till andra företag, kommenterar Louise Eriksson , vd på Adprofit.

Tjugoåtta av de femtio undersökta företagen saknar en webbsida i mobilformat.

Adprofit har i en separat undersökning ställt frågan till 1 000 svenskar hur de ser på hemsidor anpassade till mobiltelefoner och surfplattor. I undersökningen svarade fyra av tio att de, omedelbart, väljer bort ej anpassade sidor för att istället söka sig konkurrerande hemsidor.

– Konsekvensen av att inte ha anpassade webbsidor blir knappast tydligare än så här. Att tappa nästan varannan konsument för att man inte har gjort läxan borde svida ordentligt i plånboken, kommenterar Louise Eriksson vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063