Turistshopping för 77 miljarder
Lite drygt var tionde krona i handen kommer från turismen. - Shopping är en allt viktigare del för turismen, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.
Den visar att turister förra året handlade turister för 77 miljarder kronor i svenska butiker. Av turisternas reskassa hamnade 28 procent i handeln.
Det svenska turistandet ökar och därmed växer också shoppingturismens betydelse för handeln. Shoppingturismen utgjorde 12 procent av detaljhandelns omsättning under förra året, visar rapporten.
Norrmän shoppar flitigt
Utländska besökare shoppar ännu mer och lägger nästan halva sin reskassa i detaljhandeln när de besöker Sverige. Något som delvis kan förklaras med den starka gränshandeln med framförallt Norge.
- Vi har flera handelsplatser som blivit destinationer som drar turister, säger Magnus Kroon .
Gekås i Ullared, Lager 157 i Gällstad och gränshandeln i Strömstad är exempel på handelsplatser som lockar.
Mer shopping för turisterna
Detaljhandelns andel av turisternas konsumtion har ökat stadigt under 2000-talet. År 2000 låg den på 20 procent. 2009 uppgår den till hela 31 procent. De senaste åren har dock siffran minskat något och landade på 28 procent under 2012.
- Vi ser ett samband mellan finanskrisen och turisters konsumtion i detaljhandeln. Med en stabilare omvärld kommer detaljhandelns andel av konsumtionen sannolikt fortsätta att växa. Samtidigt måste handeln vara vaken på vad turisten efterfrågar, säger Magnus Kroon.
Fakta om turismen i Sverige
Under 2012 ökade turismens totala omsättning i Sverige med nära fem procent till 275 miljarder kronor.
Exportvärdet (utländska besökares konsumtion i Sverige) ökade med 7,5 procent under 2012, och landade på 106,5 miljarder kronor.
Exportvärdet av turism var under 2012 mer än det sammanlagda exportvärdet för järn, stål och svenska personbilar tillsammans.
Utländska turister gav staten ett tillskott på 14,5 miljarder kronor i momsintäkter, vilket var en ökning med 3,6 procent jämfört med 2011.