Swedish Match har kommit med sin kvartalsrapport.
I juni hade Swedish Match en total marknadsandel (exklusive tobaksaffärer) på snus mätt i volym på den svenska marknaden på 73,0 procent, jämfört med 78,2 procent under motsvarande period föregående år.
Beräknat i värde var den totala marknadsandelen 79,2 procent jämfört med 82,9 procent under motsvarande period föregående år.
Swedish Matchs ledning konstaterar att det totala marknadsandelstappet i Sverige till största delen beror på tillväxten inom lågprissegmentet, det segment där Swedish Match har sin lägsta marknadsandel.
Vill sälja mer lågprissnusDen tuffa konkurrensen på lågprissnus möts bland annat med en ”ambitiös produktlanseringsplan” inom alla prissegment och en konkurrenskraftig prissättning på lågprismärket Kaliber.
-Vi ser positiva och tydliga tecken på att våra åtgärder ger resultat, med ökade marknadsandelar i synnerhet inom lågprissegmentet, skriver vd
Lars Dahlgrenoch fortsätter:
- Vi ser indikationer på att migreringstakten från premiumprodukter till lågprisprodukter i Sverige har avmattats.
Amerikanerna gillar GeneralI Usa expanderar snusvarumärket General. Nu finns snuset i fler än 17 000 amerikanska butiker. Före årsskiftet ska antalet vara uppe i 20 000.
Marknadsandelen för General har med än fördubblats sedan i slutet av förra året och låg i juni på 7,4 procent.
- Vad gäller svenskt snus i Usa är jag mycket nöjd med utvecklingen för varumärket General, såväl med distributionsutvidgningen som med de solida volym- och marknadsandelsökningarna, kommenterar Lars Dahlgren i rapporten.
Andra kvartaletNettoomsättningen för det andra kvartalet - april, maj och juni - uppgick till 3 220 miljoner kronor (3 213). I lokala valutor ökade nettoomsättningen för det andra kvartalet med tre procent.
Rörelseresultatet - exklusive Scandinavian Tobacco Group och större engångsposter – för samma period minskade med sju procent till 871 miljoner kronor (938). I lokala valutor minskade rörelseresultatet för det andra kvartalet med fem procent.
Rörelseresultatet inklusive Scandinavian Tobacco Group och större engångsposter minskade med elva procent till 968 miljoner kronor (1 082) för det andra kvartalet.