23948sdkhjf

Svenskarna shoppar traditionellt

Svenskarna handlar oftast på fredag och lördag eftermiddag. Stormarknaden och köpgallerian är fortfarande de mest populära handelsplatserna. Men på sällanköpsvaror tar näthandeln så sakteliga mark.
Det finns en tydlig omfördelning i när på dygnet och i veckan svenskarna väljer att handla.

- Kunderna handlar allt oftare på eftermiddagar och kvällar, både vad gäller sällanköp och livsmedel, konstaterar Magnus Kroon , utvecklingschef på Svensk Handel.

- När det gäller sällanköp står lördag eftermiddag ut. Och då ska vi ändå komma ihåg att en vanlig lördag innebär färre timmar öppet än en vanlig vardag. Det handlar alltså inte om att ha mest öppet – utan att ha bäst öppet.

Svenskarna om sitt köpsug

I Svensk handels nya kundundersökning har 1 195 svenskar mellan 18 och 80 svarat på en webbenkät om sina handelsvanor.

Undersökningen ger en försmak inför den nya rapporten med titeln ”Köpsuget” som Svensk handel kommer att publicera i augusti. ”Köpsuget” planeras att ges ut flera gånger per år och innehålla konsumentpanelens svar på frågor om sin framtida konsumtion.

Fredagsmat på stormarknad

Rapporten visar att konsumenterna fortfarande är ganska traditionella.

Fredag eftermiddag på en stormarknad – det är fortfarande då svenskarna handlar sin mat. 59 procent svarar att de har handlat livsmedel på en stormarknad under den senaste veckan. Endast tre procent hade handlat mat på nätet.

Gallerian förstahandsval

När man ska handla annat är det köpgallerian man föredrar. På frågan ”Var handlade du dina sällanköpsvaror senaste veckan” svarar 52 procent köpgallerian.

- Över hälften av alla sällanköpsvaror inhandlas i ett köpcentrum eller en galleria, där det är generöst med både öppettider och p-platser, säger Magnus Kroon.

Näthandeln tar mark

Men så sakteliga håller nätet på att förändra svenskarnas köpvanor. Och det märks framför allt på just sällanköpsvaror. Över 30 procent av svenskarna svarar att de har handlat sällanköpsvaror i en e-handelsbutik under den senaste veckan.

- Att handla på nätet har blivit en naturlig del av våra köpvanor och e-handeln kommer fortsätta att växa, säger Magnus Kroon.

24 procent hade valt att handla sina sällanköpsvaror på en stormarknad.

Cityhandeln hamnade först på fjärde plats. 20 procent hade valt att strosa runt i stan för att göra sina inköp av sällanköpsvaror.

Handlar utanför kontorstid

Näthandeln har en fördel vad gäller öppettider.

- Hos nätbankerna till exempel, där kunden helt själv kan välja när hon vill uträtta sina ärenden, är söndag klockan åtta på kvällen den tidpunkt då besökarna är som flest, berättar Magnus Kroon.

Omfördelningen i tidpunkterna för handeln märks också tydligt i fysiska butiker.

- Kista galleria, som är känd för sina generösa öppettider, har 35 procent av sin omsättning efter klockan 18. Nordstan i Göteborg, som är ett Sveriges största köpcentrum med en omsättning på totalt 4 miljarder kronor, har 35 av sin veckoomsättningen på lördag-söndag, säger Magnus Kroon och fortsätter:

- Som handelsplats eller enskild handlare måste man våga titta i andra änden. Kanske går det att dra in timmar på förmiddag och öppna senare. Öppettiderna är onekligen ett viktigt konkurrensmedel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063