Marin´s Scandinavia arbetar idag i första hand med skyltar för butiker. I och med exklusivavtalet med franska Signature Olfactive lägger man nu till doft i butik till sitt produktutbud.
Den aktuella doftteknologin avviker från den gängse, i och med att den bygger på torrluftsteknik och inte är kopplad till fukt.
- Till skillnad från andra system på marknaden sätter sig inte dessa dofter på hud, hår och kläder, säger
.
Allergisäker doftRätt använt ökar dofter i butik försäljningen, det är vetenskapligt bevisat. Men hälsorisker och allergier kan bli problem.
Signature Olfactives system är från början framtagit för sjukvården, för att med hjälp av dofter väcka minnet hos dementa och alzheimersjuka.
- I och med att det är utvecklat för sjukhusbruk från början känner vi oss helt trygga, säger Joacim Folkesson.
Marin´s Scandinavia kommer att sälja doftlösningar som dels omfattar hela butiksavdelningar - som brödavdelningen - dels konsumentstyrda upplägg där kunden trycker på en knapp och får pröva en doft.
Marin´s Scandinavia omsatte förra året 18 miljoner kronor exklusive moms och arbetar med Norden och Baltikum. Företaget ingår i internationella Marin´s Gruppen.
- I år kommer vi att komma upp i en omsättning på 22 miljoner, säger Joacim Folkesson.
Ger nyanställningarDet nya produktområdet kommer att resultera i nyanställningar, men hur stor del av försäljningen dofter framöver kan komma att stå för vågar inte Joacim Folkesson sia om.
- Men vi har redan känt av ett genuint intresse från de stora svenska dagligvarukedjorna, säger Joacim Folkesson.
I länder som Usa och Frankrike är butikerna flitigare att använda dofter som säljdrivare. Joacim Fokesson nämner bland annat att franskaAuchan, en motsvarighet till Coop, använder sig av systemet i samarbete med leverantörer som kan boka dofter som en del i sin marknadsföring i butik.
- Jag tror att dofter kommer att dofter kommer att bli de närmaste årens stora verktyg för att öka försäljninge i butik, säger Joacim Folkesson.