Modebutiker vässas i konkurrensen
Branschorganisationen Modebutikerna drar i höst igång en satsning för små och medelstora butiker. - Vi vill se till att de enskilda, oberoende modebutikerna finns kvar på lång sikt, säger Jeanette Georgii-Gustafson, Modebutikernas vd.
- Deltagarna ska få en större förståelse och insikt i det egna företagets ekonomi, bland annat i hur de dagliga små besluten påverkar resultatet. Genom att kunna fatta snabba ekonomiska beslut kommer de enskilda oberoende modebutikerna finns kvar på lång sikt, säger Jeanette Georgii-Gustafson .
Utbildningen hålls i Modebutikernas lokaler i Stockholm, startar i oktober och är öppen för butiker från hela landet.
- Vi vill dra vårt strå till stacken i att höja kunskapsnivån och medvetandegraden och - hur konstigt det än låter - intresset för ekonomin i det egna företaget. Våra oberoende detaljhandlare är duktiga, men konkurrensen är knivskarp, säger Jeanette Georgii-Gustafson och fortsätter:
- Vi har oerhört duktiga och driftiga butiksägare redan idag, men detta kommer att ge ytterligare stämpel av professionalism i branschen.