Vändning för livsmedelsindustrin
Livsmedelsföretagens konjunkturbarometer för andra kvartalet visar en tydlig förbättring av företagens lönsamhet. Förbättringen beror både på stabilare råvarupriser och på rationaliseringar.
- Vi ser den starkaste lönsamhetssiffran på tre år. Förhoppningsvis kommer detta i förlängningen leda till en positivare utveckling även för sysselsättningen och investeringsviljan inom livsmedelsindustrin, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal, i ett pressmeddelande.
Han framhåller att mycket av lönsamhetsförbättringarna i företagen beror på att råvarupriserna stabilserats, men han säger också att de senare årens rationaliseringsåtgärder börjar ge resultat.
Något trendbrott när det gäller företagens försäljningsvolymer syns ännu inte. Föräljningen under andra kvartalet ökade knappt både på den inhemska marknaden och på exportmarknaden.
Merparten av den svenska livsmedelsexporten sker inom EU och många av de svenska exportföretagen tyngs av den starka kronan och den svaga konjunkturen i många EU-länder.
Trots det är många företag i färd med att utöka sina exportsatsningar. Enligt konjunkturbarometern har 4 av 10 företag för avsikt att utöka sina exportmarknader med ytterligare 1-2 länder de kommande åren.