– Konsumtionen i Sverige förändras allt snabbare och då gäller det att ha koll på konsumenterna, som idag är mer snabbrörliga och kräsna än någonsin. Konkurrensen är hård och gränsen för vad som är traditionell detaljhandel, besöksnäring och annan tjänsteproduktion håller på att suddas ut. Sedan tidigare mäter vi handlarnas framtidstro i undersökningen Handelsbarometern. Köpsuget ska ses som ett komplement till Handelsbarometern och ett kunskapsunderlag för Svensk Handels arbete med frågor som rör handelsutveckling, säger
Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel.
Undersökningen kommer att göras fyra gånger per år. Den första undersökningen presenteras i slutet av augusti.
Svensk Handel gjorde en första jämförelsemätning i maj, så redan den första Köpsuget-rapporten kommer att visa hur köpsuget hos konsumenterna har rört sig från maj till augusti.
Undersökningen innehåller även några temafrågor om hur konsumenterna ser på hållbar och miljövänlig konsumtion.