23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svensk Handel lanserar köpsug-undersökning

Köpsuget är en enkätundersökning där drygt 1 000 svenskar får svara på frågor om hur de tror att deras konsumtion och köpvanor kommer att förändras under de närmaste tre månaderna. Syftet är att skapa ett index över hur konsumtionen förändras och vilken typ av konsumtion som utvecklas starkast. Varför gör ni den?

– Konsumtionen i Sverige förändras allt snabbare och då gäller det att ha koll på konsumenterna, som idag är mer snabbrörliga och kräsna än någonsin. Konkurrensen är hård och gränsen för vad som är traditionell detaljhandel, besöksnäring och annan tjänsteproduktion håller på att suddas ut. Sedan tidigare mäter vi handlarnas framtidstro i undersökningen Handelsbarometern. Köpsuget ska ses som ett komplement till Handelsbarometern och ett kunskapsunderlag för Svensk Handels arbete med frågor som rör handelsutveckling, säger

Magnus Kroon

, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel.

Undersökningen kommer att göras fyra gånger per år. Den första undersökningen presenteras i slutet av augusti.

Svensk Handel gjorde en första jämförelsemätning i maj, så redan den första Köpsuget-rapporten kommer att visa hur köpsuget hos konsumenterna har rört sig från maj till augusti.

Undersökningen innehåller även några temafrågor om hur konsumenterna ser på hållbar och miljövänlig konsumtion.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112|instance-web01