- Vi ökar vår omsättning under kvartalet och noterar en positiv utveckling i vår egen retail, såväl i Björn Borg-butiker som i vår egen e-handel. Den nyligen förvärvade verksamheten i Finland bidrog positivt till koncernens resultat, kommenterar
Arthur Engelden senaste kvartalsrapporten.
Samtidigt påverkas dock resultatet negativt av ett fortsatt tufft detaljhandelsklimat i Holland.
Försäljningen har inte gått som önskat i Kina.
- Avseende Kina fortsätter vi titta på olika alternativ, där en avveckling av verksamheten under 2013 kan bli aktuell, tillade Arthur Engel.
Kinesiska konsumenter hittar idag Björn Borg-produkter på landets största e-handelssajt Taobao.com och i två varuhusbutiker i Shanghai.
Björn Borgs kinesiska samarbetspartner är ett familjeföretag med lång modehistoria och med kedjeetableringserfarenhet. Björn Borg äger 75 procent i det samägda bolaget.
Försäljningen av kläder ökade under våren med knappt 3 procent, visar siffror från Svensk Handel. Siffrorna för Björn Borg är motsvarande.
- Under kvartalet ökade försäljningen i våra svenska butiker med åtta procent jämfört med förra året och med tre procent i jämförbara butiker samtidigt som vår egen e-handel fortsatte att öka starkt, redovisade Arthur Engel.
Under perioden april- juni ökade koncernens nettoomsättning med två procent till 107,8 miljoner kronor (105,5). Exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 0,9 miljoner kronor (4,8). Resultat efter skatt uppgick till 3,4 miljoner kronor (1,0).
Under första halvåret i år minskade koncernens nettoomsättning med 3 procent till 239,2 miljoner kronor (246,0). Exklusive valutaeffekter var omsättningen oförändrad.
Rörelseresultatet uppgick till 10,1 miljoner kronor (19,5). Resultat efter skatt uppgick till 9,4 miljoner kronor (10,3)