23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dessa tre är starkaste varumärkena

Ikea, Yes och Liseberg är Sveriges starkaste varumärken, enligt en ny undersökning bland ”vanliga” svenskar.

Evimetrix som gjort undersökningen har frågat 5 000 personer om vilka varumärken man känner till och hur man värderar att vara kund hos dem.

Totalt ingick cirka 400 varumärken fördelade på 19 branscher.

- För att kunna jämföra alla varumärken med varandra har kundernas nöjdhet vägts mot kännedom. På så sätt har vi skapat ett rättvist mått som tar hänsyn till hur stort varumärket är, innan vi jämför hur nöjda kunder man har” säger

Peter Wissing

, projektledare på Evimetrix.

Den starkaste varumärkespositionen har IKEA, följt av Yes och Liseberg.

Bland de 20 varumärken som placerar sig överst på listan är nöjesattraktioner den mest frekventa branschen. Fyra av 20 varumärken kommer från nöjesattraktionerna:Liseberg, Kolmårdens Djurpark, Astrid Lindgrens Värld och Skansen.

Två varumärken var kommer från bensinbranschen med Statoil och OKQ8, bygg- och trädgårdsbranschen med Bauhaus och K-rauta, och från sport och fritid med Stadium ochIntersport,

Från branscherna apotek, biluthyrning, fackförbund, energibolag, försäkringar och universitet/högskolor placerar sig inget varumärke bland de 20 starkaste.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04