23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stortstadsbor ser annorlunda på varumärken

Varumärken uppfattas väldigt olika beroende på om man bor i storstad eller i övriga Sverige. Det visar en ny undersökning kring 22 branscher och över 300 varumärken.

Mediekompaniet, ägd av oberoende morgontidningar i landet, kommer i dag med MK-rapporten där allt från skor och konfektion, till hemelektronik, spelbolag och politiska partier har undersökts.

– MK-rapporten visar på betydande skillnader för ett antal varumärken, där både kännedomen och relationen till varumärket är olika beroende på om man bor i en storstad eller på landsorten, säger

Heléne Werner

, chefsanalytiker på Mediekompaniet och fortsätter.

– Förstår man skillnaderna kan man bli effektivare i sin marknadsföring.

H&M är hett i stan, det är det modemärke som hamnar högst på favorittoppen. Nästan lika många nämner Mq och på tredje plats kommer Åhléns. Men det är Mq som räknas som modernast.

H&M toppar också hos konsumenter utanför storstad, men här kommer Kappahl på hedrande andraplats med Mq som trea.

Dressmann inget för storstadsbon

Dressmann hamnar på den föga hedrande första platsen i "gillar inte" - kategorin i storstad. Cubus och Flash finns också med på den bottenlistan, om än inte med lika höga siffror som den norska kedjans 31 procent.

I Sverige utanför de tre största städerna är bilden lite annorlunda. Här är det klädkedjan Cubus som får flest "gillar-inte", tätt följt av Dressmann och Gina Tricot.

Undersökningen genomfördes av Yougov under juni 2013. Årets undersökning genomfördes i två steg. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01