23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hemleverans viktigast vid e-handel

Möjligheten att få varorna levererade hem är den viktigaste anledningen till att svenska konsumenter handlar på nätet, visar en ny rapport.

Enligt en nyligen släppt nordisk e-handelsrapport från Bring, säger 42% av de svenska konsumenterna i undersökningen att den viktigaste anledningen till att de väljer att handla på nätet är möjligheten att få varan skickad eller levererad hem. Därefter följer enkelheten och tidsbesparing.

– De e-handelsbutiker som kan erbjuda kundanpassade hemleveranser har därmed en stor konkurrensfördel, säger

Johan Holgersson

, kommersiell chef på Bring.

De svenska e-handelskonsumenternas värderingar skiljer sig lite från konsumenterna i övriga nordiska länder. I Finland och Danmark är lägre priser den viktigaste anledningen till att e-handla.

Svenskarna är mest försiktiga att handla fysiska varor från utländska butiker på nätet. Där ligger norrmännen i topp, följda av danskar och finländare. Anledningen till att man inte handlar från utlandet, som de svenska konsumenterna i undersökningen uppger, är att det inte är tillräckligt tryggt, att man är osäker på totalpriset och osäker på returmöjligheterna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.144|instance-web01