23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bra sommar för H&M

H&M kan se tillbaka på en lönsam sommar, där vd Karl Johan Persson är nöjd med såväl försäljning som resultat. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 2 procent. Kedjan fortsätter sin expansion, med bland annat Australien, Sydafrika och två - än så länge - hemliga nysatsningar.

– Tredje kvartalet har varit mycket bra både när det gäller försäljning och resultat. Resultatet efter finansiella poster ökade med nästan 1 miljard kronor, summerar vd

Karl-Johan Persson

.

De senaste siffrorna överraskar expertbedömarna positivt.

H&M-koncernens omsättning inklusive moms i tredje kvartalet ökade med 12 procent i lokala valutor. Efter omräkning till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 32 040 miljoner kronor (28 806). Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 2 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 830 miljoner kronor (4 895).

I augusti lanserade H&M onlineförsäljning i USA. Ledningen beskriver starten som "mycket bra". Samma månad öppnade klädjätten sina första butiker i Litauen och Serbien.

För hela perioden december 2012 till och med augusti i år hade H&M-koncernen en omsättning inklusive moms som ökade med 8 procent i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 2 procent. Efter omräkning till kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 92 067 miljoner kronor (88 297), en ökning med 4 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 189 miljoner kronor (15 649).

I oktober till Indonesien

I september öppnade koncernens butik nummer 3 000, i kinesiska Chengdu.

– Kina är det land där vi expanderar snabbast, men vi växer även i andra spännande regioner, säger Karl-Johan Persson.

Hittills i år har H&M öppnat totalt 215 nya butiker och haft premiär i fyra nya H&M-länder: Chile, Litauen, Serbien och Estland.

- I Italien har vi länge letat efter ett flaggskeppsläge i centrala Rom. Nu har vi äntligen hittat det, sade Karl-Johan Persson.

I höst öppnar den butiken på Via del Corso. Premiumläge blir det också på New York-öppningen, i synligt läge på Times Square.

Dags för Australien

I oktober öppnar modebolaget i Indonesien. Butiken i Jakarta kommer att öppna via franchise.

Under våren är det dags att gå "down under" med en butiksöppning i Melbourne i Australien.

– Butiken i Melbourne blir en av koncernens största på över 5 000 kvadratmeter i en fantastisk byggnad i bästa läge. Vi ser också på fler lägen i landet, säger Karl-Johan Persson.

H&M har tecknat sitt första butikskontrakt i Sydafrika, i Johannesburg, där en butik öppnar under 2015.

– Även där tittar vi på fler länder och lägen, som Kapstaden, säger Karl-Johan Persson.

Hemliga nysatsningar

Cos startade 2007 och har sedan dess gått som tåget. Expansionstakten skruvas upp nästa år, och konceptet gör sin debut i Usa.

Onlineförsäljning kommer att öppnas upp på flera nya marknader under nästa år. Vilka kommer att presenteras nästa rapporttillfälle.

- Vi särredovisar inte lönsamheten online, men det är en bra sak, sade Karl-Johan Persson, en kommentar som utlöste skratt hos den samlade analytikerkåren.

Lika hemlighetsfull var han kring "de två nya satsningar" som koncernen har på gång.

- Timing och vad det handlar om, kanske jag kan berätta mer om vid nästa rapporttillfälle, sade Karl-Johan Persson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|