Björn Borgs vd
Arthur Engelsäger i ett pressmeddelande att koncernens holländske distributör ansökt om rekonstruktion avseende butiksverksamheten i Holland, och att planen är att genomföra en minskning av butiksnätet som i dag består av 24 butiker.
Han konstaterar att den makroekonomiska situationen i Holland är tuff, och att detaljhandelsutvecklingen under de inledande kvartalen 2013 hörde till de sämsta i Europa.
Detta har påverkat den lokala efterfrågan och försämrat förutsättningarna för distributörens butiksverksamhet.
Arthur Engel förklarar dock att grossistverksamheten i Holland är fortsatt lönsam.
Enligt Björn Borgs delårsrapport för första halvåret i år blev koncernens rörelseresultat 10,1 miljoner kronor, att jämföra med 19,5 miljoner kronor samma period 2012.Tappet kan till viss del hänföras till problemen i Holland.
Holland är Björn Borgs största marknad och står för 30 procent av försäljningen av Björn Borg-produkter.