Som en första del lanserar
Christina Ståhlett besparingsprogram om 50 miljoner kronor. De kommande stegen sätter fokus på försäljning, kassaflöde, sortiment, information, företagskultur och modeposition.
Christina Ståhl ser likheter både i de båda kedjornas kunder och interna struktur.
– Positionen hos de båda är snarlik. Mio erbjöd möbelbranschen ett alternativ som efterfrågades. Positionen är snarlik för MQ. Jag tror också att de bådas kunder är snarlika, och deras trender och preferenser känner jag ganska väl, säger hon.
Även internt i bolaget ser hon likheter:
– Jag känner igen den kultur och den kraft som finns i bolaget, en kraft som ännu inte tagits om hand och fått verka ut.
Christina Ståhl talar om kompetens som måste lyftas fram:
– Jag ser mycket kompetenta personer, butikschefer och säljare, som behöver ledning, struktur och målsättning. Med en högre energinivå i bolaget kan vi göra stor skillnad.
Kunderbjudandet måste också göras tydligare, anser hon:
– Mycket backar hem till sortimentet, det är hjärtat i kunderbjudandet och plattformen där vi bygger vårt varumärke, sade Christina Ståhl som efter rapportpresentationen som gjordes i kedjans butik i Sturegallerian i Stockholm, kunde notera något så ovanligt som en applåd från närvarande analytikerkår.