Det är Disneys första satsning på e-handel i Sverige, webbutiken Disneystore.se som öppnar lagom till årets julhandel. Butiken kommer att rymma varor från Disneys hela varumärkes- och produktportfölj, där 90 procent av varorna endast går att köpa via e-handeln.
Webbutiken kommer också att erbjuda också möjligheten att kundanpassa vissa varor så att köparen kan brodera eller trycka namn eller hälsningar på produkterna.
– Vi har under flera år sett att intresset i Sverige för att handla Disneyprodukter på nätet är stort i och med den trafik vi redan har från den här regionen till vår brittiska e-handel. Det känns därför som ett naturligt nästa steg att öppna en svensk butik så att vi bättre kan lokalanpassa utbudet och samtidigt öka dialogen med våra slutkonsumenter i Sverige, säger
, som är retailasnvarig på The Walt Disney company Nordic.
För att leda den nya satsningen har Disney rekryterat
, som närmast kommer från Nikon där hon ansvarat för företagets europeiska e-handelssatsningar Nikonstore och Dealernet.