När modebolaget Odd Molly ledning själv vill sammanfatta den senaste utvecklingen sker det i två meningar: ”Försäljningen ligger i linje med ordervärdet. Resultatet speglar offensiva satsningar.”
Helst vill
Anna Attermarkblicka framåt:
– Jag är mycket glad över att få upprepa de senaste ordersiffrorna för nästa vår och sommar, 2014, som uppgick till 120 miljoner kronor, jämfört med 95 miljoner, för motsvarande kollektion i år.
– Att leva för och i framtiden är en del av varje klädföretags vardag, samtidigt som vi ska vara duktiga på att rapportera och analysera gårdagens siffror, säger hon i en kommentar till rapporten.
Ny butik och ny agentTredje kvartalets försäljning låg i ungefär i nivå med föregående år. De externa återförsäljarnas andel har gått ner, medan den egna försäljning planenligt ökar.
– Våra egna butiker, webbshop, s,hop-in-shops och outlets fortsätter utvecklas mycket bra. I slutet av augusti öppnade vi en ny fin Odd Molly-butik i Täby Centrum, säger Anna Attermark.
Bolaget har nyligen byt agent i Holland och har tidigare i år tagit över ansvaret för försäljningen i Norge och Danmark.
Kostar nu – intäkter sen– Det egna ansvaret betyder att vi kan vara mer närvarande, ge bra support och utveckla olika försäljningskanaler bättre. Ekvationen av dessa förändringar är; kostnader nu – intäkter sen, vilket återspeglas i det resultat vi rapporterar idag, påpekar Anna Attermark.
Hon vill betona att kostnadsutvecklingen är enligt plan, där bolaget har ökade kostnader till följd av strategiska satsningar inom framförallt agent- och butiksledet. Resultatet för hela perioden tyngs därför av kostnader för ändrade agentsamarbeten och nya butiker.
– I vårt pågående åtgärdsprogram har vi hittills arbetat fram en ny kollektionsstrategi, stärkt organisationen och genomfört förändringar i våra säljkanaler. Vi ser att vi börjar få effekt på våra satsningar, inte minst i samband med det senaste ordervärdet. Det här stärker oss i vårt fortsatta arbete för att skapa lönsam hållbar tillväxt, säger Anna Attemark.
1 juli - 30 september 2013,
miljoner kronor
Nettoomsättning: 70,1 (71,4)
Rörelseresultat: 1,5 (10,5).
1 januari – 30 september 2013,miljoner kronor
Nettoomsättning: 180,8 (189,4)
Rörelseresultat: -10,0 MSEK (7,2). Resultatet belastas av kostnader av engångskaraktär på 5 miljoner kronor