- Vår största utmaning nu är att omvandla oss från ett postorderföretag till att bli ett sant omnikanalföretag, som möter våra kunder på alla ställen där de vill handla, säger
Annelie Johanssonsom är vd för Yves Rochers svenska och nordiska verksamhet.
Inklusive den idag öppnade Göteborgsbutiken finns nu nio stycken butiker med det franska hudvårds- och kosmetikföretagets loga i Sverige.
Det långsiktiga tillväxtmålet på butikssidan är att gå från sammanlagt 18 nordiska butiker till nära hundra.
– Om vi bara tittar i Sverige, siktar vi på att inom mindre än tio år vara uppe i strax över 30 butiker, säger Annelie Johansson.
Idag sker 80 procent av företagets svenska försäljning via tryckt postorder.
– I takt med att vi också får nya, yngre kunder vill vi utöka våra satsningar på nätet och synas mer i gatubilden med fysiska butiker, säger Annelie Johansson.
Butikerna är viktiga på många sätt:
– De visar varumärket i gatubilden och finns i stadsbilden där kvinnor rör sig och shoppar. Och inte minst – skönhetsprodukter vill man prova och duktiga säljpersonal ger trovärdighet, säger Annelie Johansson.
Tillväxten ska i huvudsak ske genom att bolaget öppnar egenägda butiker.
Den nordiska verksamheten omsatte förra året 695 miljoner kronor, med en lönsamhet på cirka fem procent.