Bolist blir multikanal
Bygg- och järnhandelskedjan Bolist lanserar digitala butiker i sina fysiska butiker. Till detta kopplas en integrerad e-handel.
Kedjan kallar satsningen för ”unik”.
Kedjan arbetar med något som kallas ”digitala butiker”, som är interaktiva skärmar och pekskärmar. Med hjälp av dessa får kunden i butik tillgång till hela sortimentet, oavsett om butiksytan begränsar sortimentet eller om varan är slut i hyllan.
Handla på alla vis
Lösningen kompletteras med en integrerad e-handel som i sin tur når kunden via datorn, surfplattan eller mobilen. Leverans och retur kan hanteras i kedjans samtliga butiker.
– Man brukar prata om att sudda ut gränserna mellan traditionell butikshandel och e-handel. Med Sveriges största butiksnät blir det till en naturlig del att möta efterfrågan och kundbehoven, att handla vad, när och hur man vill. Detta i ytterligare ett led att stärka den lokala handlaren i en ökad konkurrens, säger vd Tomas Fritzon .
Nytt logistikcenter
Satsningen är möjlig på grund av det kommande logistikcentret som kedjan sätter upp i Helsingborg. Centret blir den centrala punkten för butiksleveranser samt för logistiken kring e-handelslösningen, där kedjans butiker kommer att fungera som utlämningsställen runt om i Sverige.
– Sortimentet kommer finnas tillgängligt för alla kunder via digitala kanaler medan de mer frekvent sålda varorna, anpassade efter läge och butik, ligger fysiskt på hyllan. Detta medför i sin tur ökad lönsamhet per kvadratmeter i butik, förklarar Tomas Fritzon.