23948sdkhjf

Bolist blir multikanal

Bygg- och järnhandelskedjan Bolist lanserar digitala butiker i sina fysiska butiker. Till detta kopplas en integrerad e-handel.
I början av nästa år introduceras nytt digitalt koncept i samtliga Bolists 193 svenska butiker. I kombination med e-handel är därmed det långsiktiga målet att dubbla omsättningen.

Kedjan kallar satsningen för ”unik”.

Kedjan arbetar med något som kallas ”digitala butiker”, som är interaktiva skärmar och pekskärmar. Med hjälp av dessa får kunden i butik tillgång till hela sortimentet, oavsett om butiksytan begränsar sortimentet eller om varan är slut i hyllan.

Handla på alla vis

Lösningen kompletteras med en integrerad e-handel som i sin tur når kunden via datorn, surfplattan eller mobilen. Leverans och retur kan hanteras i kedjans samtliga butiker.

– Man brukar prata om att sudda ut gränserna mellan traditionell butikshandel och e-handel. Med Sveriges största butiksnät blir det till en naturlig del att möta efterfrågan och kundbehoven, att handla vad, när och hur man vill. Detta i ytterligare ett led att stärka den lokala handlaren i en ökad konkurrens, säger vd Tomas Fritzon .

Nytt logistikcenter

Satsningen är möjlig på grund av det kommande logistikcentret som kedjan sätter upp i Helsingborg. Centret blir den centrala punkten för butiksleveranser samt för logistiken kring e-handelslösningen, där kedjans butiker kommer att fungera som utlämningsställen runt om i Sverige.

– Sortimentet kommer finnas tillgängligt för alla kunder via digitala kanaler medan de mer frekvent sålda varorna, anpassade efter läge och butik, ligger fysiskt på hyllan. Detta medför i sin tur ökad lönsamhet per kvadratmeter i butik, förklarar Tomas Fritzon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079