23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

H&M storökar

Förra månaden ökade H&M-koncernen sin totala försäljning med 21 procent, i lokala valutor och inklusive moms.

Affärstidningen Dagens industri har rubriken "H&M:s sifferkross" respektive "Urstark månad" på sin artikel kring klädjättens senaste säljsiffror.

Och med den starka säljmånaden slog H&M analytikernas förväntningar - med råge.

I november ökade H&M-koncernens sin totala försäljning i lokala valutor med 21 procent inklusive moms. I jämförbara enheter, de butiker och distanshandelsländer som har varit i drift under minst ett helt räkenskapsår, ökade försäljningen med 10 procent. Den starka försäljningsutvecklingen i november har påverkats positivt av kalendereffekter om cirka 3 procentenheter samt av gynnsamt väder.

I det fjärde kvartalet, september till november, ökade försäljningen inklusive moms med 13 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 3 procent i det fjärde kvartalet.

Omräknat till svenska kronor uppgick försäljningen inklusive moms i fjärde kvartalet till 42 593 miljoner kronor (37 930). Omsättningen exklusive moms uppgick till 36 480 (32 502) miljoner.

Totalt antal butiker per den 30 november uppgick till 3 132 butiker, jämfört med 2 776 vid samma tidpunkt föregående år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097|instance-web01