23948sdkhjf

Odd Molly säger upp

Sju personer berörs, när modeföretaget Odd Molly nu ska omstrukturera.
Efter en svag försäljningsutveckling de senaste två åren, går nu Odd Molly ut och berättar att det är dags för en omstrukturering.

I ett pressmeddelande med rubriken" Strategiska organisationsförändringar" berättar klädbolaget något om förändringsplanerna. Här beskrivs hur den nya ledningen är på rätt väg, bland annat med kollektionsarbetet och bolagets distributionsnätverk. Man beskriver hur åtgärderna fått effekt i form av en positiv trend i bolagets senaste ordervärden, där ordervärdet inför kommande vår- och sommarkollektion 2014 ökade med 26 procent jämfört med motsvarande kollektion året innan.

Men det behövs göras mer.

Nya arbetsuppgifter

– Vi omformar Odd Mollys organisation för att skapa förutsättningar för lönsam utveckling. Det innebär att vissa tjänster omvandlats och att andra försvinner. Självklart är det tråkigt att några kollegor därmed lämnar bolaget – men samtidigt bedömer vi att det är ett nödvändigt steg vi tar för att stärka vår konkurrenskraft, säger vd Anna Attemark .

Sju personer berörs. Sammantaget väntas förändringarna i organisationen leda till omstruktureringskostnader av engångskaraktär om 5,6 miljoner kronor som kommer att belasta det fjärde kvartalet i år.

Flerkanaligt företag

Dessa besked kom bara några dagar efter det att en av bolagets grundare, Per Holknekt , lämnat bolaget efter att successivt trappat ner sina åtaganden. Fram till i förra veckan var han creative director hos bolaget.

Odd Mollys produkter säljs genom externa återförsäljare i ett trettiotal länder. Märket har också fem egna fysiska butiker: i Stockholm, Kungsbacka, Barkarby och Köpenhamn. Därutöver har bolaget en egen webbshop och tre shop-in-shops.

Odd Molly har cirka 60 anställda och är noterat på Stockholmsbörsen.

Läs också Holknekt lämnar Odd Molly

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063