Kreditreklam dras inför Marknadsdomstolen
Hemelektronikkedjor som marknadsför långa avbetalningsköp snarare än produkter bryter mot god kreditgivningssed. Det anser KO, som nu stämt Media Markt och Elgiganten inför Marknadsdomstolen.
Bolagens offensiva reklam förstärker intrycket av att det är förmånligt med låga månadskostnader och långa avbetalningstider. Det är krediten och möjligheten till avbetalning som marknadsförs, inte produkterna som finns i butikerna, skriver KO i ett pressmeddelande.
KO anser att alla företag som gör reklam för krediter måste iaktta god kreditgivningssed, vilket betyder att de måste vara återhållsamma och måttfulla.
– Elektronikkedjorna lockar i första hand konsumenten med att köpa på kredit, inte att de säljer bra produkter till bra priser, säger Gunnar Larsson,KO.
Konsumentombudsmannen har även fört en dialog med de båda bolagen. Men eftersom de inte höll med om beskrivningen väljer KO nu att dra de båda elektronikkedjorna till Marknadsdomstolen.