MQ kvartalslyfter
Klädkedjan MQ:s åtgärdsprogram börjar ge resultat. Första kvartalet visar ett resultat som är väsentligt bättre än motsvarande period förra året.
– Man kan aldrig bromsa sig uppför en uppförsbacke men vi behöver börja med besparingarna först för att sedan gå vidare med kraftigt försäljningsdrivande åtgärder, sade Christina Ståhl i oktober.
Det är också åtgärder som präglat bolagets första kvartal.
Första kvartalet, september 2013-november 2013, hade modekedjan en nettoomsättningen på 372 miljoner kronor (364), en ökning med 2,2 procent.
Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 0,1 procent, i ett läge där marknaden minskade med 1,6 procent enligt HUI.
Rörelseresultatet uppgick till 35 miljoner kronor (21).
Under detta första kvartal har ledningen tagit fram ett åtgärdsprogram med fokus på åtgärder som ska öka säljet och spara kostnader. Här ingår ett besparingsprogram om 50 miljoner kronor.
Butiken i Helsingborg City har haft nypremiär, med minskad butiksyta och förbättrad tillgänglighet i gatuplan. Resultat har blivit både en säljökning och en kraftigt ökad försäljning per kvadratmeter.
Under perioden har ”shop online i butik” introduceras, kunden kan nu i butik att handla på ett smidigt sätt från MQs nätbutik.
Butikskedjan omfattar i dagsläget 122 butiker och aktien är noterad på Stockholmsbörsen.