23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Returer äter e-handlares marginaler

Att hantera en returnerad vara kostar e-handlarna mellan 6 och 18 dollar och det är exklusive kostnader för produkter som kommer tillbaka från kunder i osäljbart skick. Det visar internationella studier.

The Economist skriver i sitt senaste nummer om de omfattande returerna med hänvisning till internationella studier på returer.

Anslaget i artikeln "Return to Santa" är att varureturerna är ett gissel för e-handlarna. The Economist pekar bland annat på att EU kommer att införa en ny lag på området under 2014, liknande den som gäller i Tyskland. Returer inom 14 dagar efter köp kommer då inte kunna ifrågasättas av e-handlarna.

Tidningen refererar även till en ny studie från Frankfurt School of Finance and Management som bygger på nästan 6 miljoner köp av sammantaget 166.000 kunder hos en stor tysk, icke-namngiven, e-handelsfirma.

Studien visade bland annat att 5 procent av kunderna returnerade 80 procent av varorna de hade köpt och att vinsten för e-handlaren skulle ha varit nästan 50 procent högre utan returkostnader.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094