23948sdkhjf

Returer äter e-handlares marginaler

Att hantera en returnerad vara kostar e-handlarna mellan 6 och 18 dollar och det är exklusive kostnader för produkter som kommer tillbaka från kunder i osäljbart skick. Det visar internationella studier.
The Economist skriver i sitt senaste nummer om de omfattande returerna med hänvisning till internationella studier på returer.
Anslaget i artikeln "Return to Santa" är att varureturerna är ett gissel för e-handlarna. The Economist pekar bland annat på att EU kommer att införa en ny lag på området under 2014, liknande den som gäller i Tyskland. Returer inom 14 dagar efter köp kommer då inte kunna ifrågasättas av e-handlarna.
Tidningen refererar även till en ny studie från Frankfurt School of Finance and Management som bygger på nästan 6 miljoner köp av sammantaget 166.000 kunder hos en stor tysk, icke-namngiven, e-handelsfirma.
Studien visade bland annat att 5 procent av kunderna returnerade 80 procent av varorna de hade köpt och att vinsten för e-handlaren skulle ha varit nästan 50 procent högre utan returkostnader.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062