23948sdkhjf

Jeansfokus hos Carlings

Mer inriktning på jeans blir det på Carlings. Samtliga kedjans svenska och norska butiker har byggts om och har fått nya jeansavdelningar.
Den norska modekedjan Carlings trappar nu upp kampen om jeanskunderna och utmanar JC genom att öka fokus på jeans i butikerna.

– Vi har en tydlig strategi på denimsidan, kan vi sälja mer jeans så kommer vi också att sälja mer skjortor, jackor och andra varor i våra butiker, säger Rune Martinsen , vd för Carlings, till dagenshandel.se.

Carlings, som har drygt 200 butiker runt om i världen, varav 74 i Norge och 82 i Sverige, tillhör den norska Varnergruppen. I höstas byggdes samtliga 156 butiker i Norge och Sverige om och fick nya jeansavdelningar.

– Det ska synas direkt i butiken att vi är duktiga på jeans, säger Rune Martinsen och berättar att man har investerat förutom i inredningen också på personalen, med bland annat utbildningar.

– Det finns en stor potential i jeansmarknaden och vi tror att vi kan bli ännu tydligare på jeans och denim.

Idag står jeansförsäljningen för ungefär 30 - 35 procent av omsättningen i de svenska butikerna, och den siffran kan bli högre räknar Carlings med.

– Vi har breddat sortimentet, med både fler varumärken och fler modeller, berättar Rune Martinsen.

De största konkurrenterna för Carlings på jeanssidan är JC-kedjan och fristående jeansbutiker. Men att Carlings satsning på jeans kommer i samband med JC:s tidigare ägares beslut att stänga i Norge och lägga ner flera butiker i Sverige, vill Rune Martinsen inte kännas vid.

– Vi kör vårt eget race och har fokus på oss själva, säger han.

Bra lönsamhet

Några större marknadsföringsinsatser räknar Rune Martinsen inte göra. Under 2012 spenderade Carlings endast 0,4 procent av sin omsättning på reklam och marknadsföring.

– Vi jobbar med våra butiker och medarbetare som de viktigaste reklampelarna, och kännedomen om Carlings i vår primära målgrupp, 20 - 25 år, är mycket hög.

Förra året omsatte Carlings 500 miljoner kronor i Sverige med en rörelsemarginal på 20,4 procent. De senaste tre åren har den kedjan redovisat en vinst på över 100 miljoner per år i Sverige och har vuxit med i genomsnitt fem procent.

Förutom de låga marknadsföringskostnaderna kan Rune Martinsen bara lämna en förklaring till den goda lönsamheten.

– Det finns en stor transparens i företaget och alla våra medarbetare har goda insikter om såväl säljsiffror som kostnader. Det finns helt enkelt en stor kostnadsmedvetenhet och alla, på alla nivåer, jobbar medvetet med både ökad försäljning och låga kostnader, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094