23948sdkhjf

Harryhandeln inte självskriven

I takt med att den svenska och norska kronan närmar sig i värde, är det inte längre lika lönsamt för norrmännen att åka på shoppingtur över till Sverige. Men fortfarande gör stora prisskillnader, inte minst på mat, sprit och cigaretter, att norrmännen dras till svenska gränsbutiker.
"Ras vid norska gränsen" har Dagens industris nätupplaga som rubrik på dagens artikel kring gränshandel.

Tidningen tecknar bilden av hur raskt krympande norsk köpkraft, får svenska gränshandlare att oroligt se framtiden an.

I takt med att kurserna för den norska och svenska kronan närmar sig varandra blir det lite mindre fördelaktigt för norrmännen att åka över till Sverige och handla. Tidningen tar räkneexemplet där norrmännen förra året fick 18 kronor extra när de växlade in 100 norska kronor mot svenska. Idag får de bara sex kronor extra.

Men, påpekar tidningen, fortfarande är det mycket som är billigare. En svensk matkasse kostar för en norrman ungefär hälften av vad den gör på hemmaplan.

Harryhandeln” lika stor som norska Ica

Tidningen skriver att gränshandeln i de stora matbutikerna från Strömstad och uppåt är lika stor som hela Ica i Norge.

– Mentalt påverkas konsumenterna av valutaskriverier. Men de rutinerade gränshandlarna, som kommer en gång i veckan eller två gånger i månaden, vet att livsmedel fortfarande är 40–50 procent billigare i Sverige, säger Fredrik Jakobsson , vd för livsmedelshandlaren Eurocash, till tidningen.

Importtullar på över 40 procent för kött från utlandet och nästan 280 procent för hård ost gör att norrmännen fortfarande gärna styr kosan över Kölen för att handla.

Siffror från norska Statistisk Sentralbyrå visar att norrmännen handlade för 12,7 miljarder norska kronor under dagsturer utanför gränsen mellan tredje kvartalet 2012 och tredje kvartalet 2013.

Norrmän kommer för att handla

Det totala antalet resor från Norge, Finland och Danmark uppgick till runt 21 miljoner 2012, enligt siffror i senaste Gränshandelsrapporten från Svensk Handel och Hui Research. En tredjedel av dessa resor gjordes av norrmän, och målet för resan var huvudsakligen att shoppa. De flesta av de här resorna företogs med bil.

De nordiska turismutläggen i detaljhandeln står för totalt 30,7 miljarder svenska kronor. Av dem står norrmännen för 23,1 miljarder. 15 av dessa spenderas i dagligvaruhandeln.

Och vad är det då som norrmännen får med sig hem i bagageluckan? Jo, i första hand är det dagligvaror. Godis och alkohol hamnar också högt upp på inköpslistan, liksom tobak och alkoholfria drycker.

Sällanköpsvarorna är inte lika attraktiva att ta med hem över Kölen. Dessutom lockade sallanköpsvaruhandeln inte norrmännen i lika hög utsträckning 2012 som året dessförinnan, visar rapporten. Men när Ola Nordmann handlar sällanköp, då är det i första hand kläder och drivmedel som är intressanta.

Norsk gränshandel minst riskfylld

Rapportförfattarna gör bedömningen att norsk gränshandel kan anses vara den mest pålitliga framöver jämfört med den danska och den finska. Drivkraften i form av prisskillnader mellan Norge och Sverige kommer att finnas kvar på 10-20 års sikt, tror författarna.

Oljekällorna fortsätter pumpa välstånd till Norge, samtidigt som prisskillnaderna idag är betydande. Det krävs mycket stora prissänkningar i Norge för att en shoppingresa inte ska löna sig, skrivs det i rapporten. Inga tecken tyder heller på några förändringar vad gäller rådande höga norska importtullar och punktskatter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078