23948sdkhjf

Mest surfplattor under granen

Inte oväntat blev det surfplattan som blev elektronikbranschens hetaste julklapp. Samtidigt slog elektronikhandelns julförsäljning prognoserna. Ändå minskade intäkter med fyra procent.
Det visade sig att landets butikschefer hade rätt. Precis som Elektronikbranschens butikschefsindex förutspådde, blev surfplattan 2013 års julklapp. Julhandelns försäljningssiffror blev också bättre än vad prognosmakarna förutspått.

Vissa elektronikkedjor rapporterar att försäljningen av surfplattorna ökade med mer än 50 procent, och det från en redan hög nivå. Organisationen Elektronikbranschen uppskattar att det totalt sett under december såldes omkring 250 000 surfplattor i Sverige, vilket är 50 procent mer än samma period 2012.

– Det är tydligt att surfplattan är den allra starkaste symbolen i samtiden. Den passar vår moderna livsstil och är dessutom en generationsöverskridande produkt, säger Klas Elm , vd på Elektronikbranschen.

Större TV‐apparter var en annan produktkategori som ökade sin försäljning i december. Jämfört med 2012 såldes 34 procent fler tv-apparater som var 43 tum eller större.

Tack vare ökningen för surfplattor låg landets butikschefer även bra till när det gällde förväntningarna inför årets julhande I antal sålda produkter slutade decemberhandeln på nästan samma nivå som motsvarande period förra året (‐0,6 %). Men räknat på försäljningsvärde blev utfallet minus fyra procent.

– Nu hoppas vi att butikschefsindex även visar rätt när det gäller butikschefernas positiva tro på försäljningen under det första halvåret 2014, säger Klas Elm.

I branschens försäljningsstatistik ingår Audio video, Elgiganten, Euronics, Media markt, Netonnet och SIBA.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062