23948sdkhjf

Kappahl håller ställningarna

Kappahl lyckades hålla sin omsättning i nivå med föregående år – trots höstens varma väder och sex butiker färre.
Kappahl har kommit med rapporten för första kvartalet, september-november. ”Ett starkt kvartal i en utmanande höst” summerar klädkedjan.

Och tidningen Dagens industris nätupplaga har rubriken "Vinsten krymper" och skriver att klädkedjan inte lever upp till marknadens förväntningar.

Under perioden satsade kedjan på tunna lättviktsdunjackor, vilket visade sig vara rätt med tanke på de för höstens beskedliga temperaturerna. Festsortimentet i november togs också väl mot av kunderna och bidrog till en stark avslutning på kvartalet. En annan satsning under kvartalet, som flitigt syns i annonsering, var underklädeskollektionen Fifty Shades of Grey, designad i samarbete med författarinnan av storsäljarromanen med samma namn.

Utbildningen i service och försäljning för samtliga medarbetare har också fortsatt.

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 1 243 miljoner kronor (1 245), en förändring på minus två procent.

Rörelseresultatet exklusive reavinst på fastigheten landade på 99 miljoner kronor (104), en minskning med fem procent. Resultat efter finansiella poster blev 87 (138) miljoner.

Tillväxten över rullande fyra kvartal var 2,3 (-3,9) procent. Vd Johan Åberg konstaterar att åtgärderna för att spara kostnader går enligt plan, och att kassaflödet är ”starkt förbättrat” och att lagret också ser bättre ut, med tanke på både sammansättning och volym.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172