23948sdkhjf

Norrmän är flitiga näthandlare

Under 2013 e-handlade norrmännen i norska nätbutiker för sammanlagt 18,6 miljarder norska kronor, en ökning med 12,5 procent jämfört med föregående år. Detta trots att en stor del av näthandeln gick till utländska webshoppar.
Under 2012 omsatte de norska nätbutikerna 13,5 miljarder norska kronor, en ökning med 7 procent jämfört med 2011. Tillväxten för 2013 blev betydligt bättre än så och landade på 12,5 procent. Det betyder att norrmännen shoppade för 18,6 miljarder norska kronor under förra året, skriver norska medier.

Sifffrorna kommer från från norska Statistisk sentralbyrå och Distansehandel Norge. Inte oväntat var december årets bästa månad.
– Då var tillväxten 18 procent jämfört med föregående år. I jämförelse ökade den traditionella detaljhandeln med drygt en procent under samma period, säger Gerhard Anthun , vd för Distansehandel Norge.

Höjning av tullfri import oroar

Även om tillväxten är fortsatt god finns det tecken som oroar. Bland annat har den norska regeringen flaggat för att de vill höja den tullfria gränsen för import. Detta kan slå hårt mot både e-handlare och fysiska butiker i Norge.

I november gick regeringen ut med att man inte föreslagit några ändringar av 200-kronorsgränsen i sitt förslag till den reviderade statsbudgeten för 2014. I regeringsförklaringen finns det däremot fortfarande en önskan om att göra det, och med tanke på att norrmännen gärna handlar från utlandet är det många inhemska handlare som inte vill ha en höjning.

Utöver de 18,6 miljarder norrmännen spenderade i norska nätbutiker, försvann det ytterligare miljarder utomlands.
– Norrmännen handlar allt mer från utländska nätbutiker, uppskattningsvis för nästan 5,5 miljarder under 2013. Utrikeshandeln fortsätter att växa och det understryker vikten av lika villkor för norska och utländska företag. Detta är lika viktigt för detaljhandeln som för näthandeln, säger Gerhard Anthun.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109