23948sdkhjf

Näthandeln alltmer fysisk

E-handlarna tar allt mer plats i den fysiska världen. På hemmaplan finns flera exempel på detta nya fenomen. Modesajten Zalando, som uppges har en returgrad på 50 procent, öppnar i sommar outlet i Frankfurt.
"E-handeln flyttar ut på gatan" var affärstidningen Dagens industri största rubrik på förstasidan i lördags.

Temat är en företeelse som också Dagens handel kunnat rapportera kring under hösten: näthandlare som väljer att öppna fysiska butiker. Eller som i Julas fall, helt avstå från e-handel.

I oktober utökade Royaldesign, som startade e-handel redan 1999, sitt fysiska butiksbestånd. Från att ha haft en fysisk butik i centrala Stockholm, utökade man med sju butiker ytterligare. En av butikerna var helt ny, de övriga drivs av handlare som anslutit från andra kedjor.

Babyshop finns på nätet men även i butiken i Sturegallerian i Stockholm. Distans- och byggvaruföretaget Skånska Byggvaror satsar på fler showroom, i Sverige och i Norge. I sommar öppnar modesajten Zalando en outlet i Frankfurt.

Modesajten Bubbleroom prövar sig fram med pop-up butiker - i Malmö och Göteborg – och nu i mars öppnar en permanent butik.

- Jag hoppas på 20 butiker på tre år, säger Svante Tegnér , Bubblerooms vd, till affärstidningen DI.

Tidningen har också talat med Magnus Fredin , vd för Babyshop, som lyfter fram fördelarna med flera kanaler: att kunden hämtar varan i fysiska butiken kan driver merförsäljning och ger kunden gott, personligt bemötande. Han konstaterar också att många köper online, på plats i butiken.

- Jag tror det är lite svårare idag att vara fysisk handlare och starta e-handel än tvärtom. Det bygger mycket på att man som e-handlare har ett stort teknikfokus och kan få ihop tekniken mellan online och offline på ett ganska snabbt och bra sätt, säger han till tidningen.

Läs också på Dagenshandel.se om hur matprofilen Leila Lindholm nu tar sin nätbutik till gallerian Mood Stockholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064