Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm pågår under tre dagar, måndag till och med onsdag.
Inviger denna 17:e vecka i ordningen gör artisten
Titiyo. Tidigare invigningsofficianter har varit
, ulturminister
Lena Adelsohn Liljerothoch
Filippa Reinfeldt(M). Öppningsvisningen står Whyred för, på veckans fokuspunkt anrika Berns. Avslutar gör i vanlig ordning, Tiger of Sweden.
Överlag har veckan denna gång ett manligt modefokus, med visningar från bland andra också Oscar Jacobson och J Lindeberg.
Nykomling på veckan är designprisade Ida Klamborn.
- Det här är min första visning med mitt eget märke och jag ser fram emot den med en hälsosam mix av rädsla och förväntan, säger
Ida Klamborn.
På onsdag hålls en branschseminarium om investeringar i modebranschen i allmänhet, och i e-handel i synnerhet. Deltagare är
Magnus Månsson, Nellys vd,
Lina Söderqvist, global marknadschef hos Björn Borg och
Patrik Hedelin, partner Eequity (som har Footway, Caliroots) och medgrundare till Boo.com.
Öppet för allaModeveckan är också i vissa delar tillgänglig för ”vanligt folk”. Visningarna live-streams på en stor skärm på Norrmalmams torg.
Rookies, för duktiga nya modedesigners, och
Maria Nilsdotterhar tillsammans en utställning på Bukowskis på torsdagen. Där hålls också en modesamtal kring ”Smart wardrobes”, ett seminarium för allmänheten kring hållbarhetsfrågor, återvinning och vintage med bland annat
Elin Larsson, hållbarhetschef på Filippa K och H&Ms
Catarina Midbysom är chef för mode- och hållbarhetskommunikation hos klädjätten.