23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Modestart i Stockholm

Idag startar årets första modevecka i Stockholm. Under tre dagar samlas internationell press och inköpare för visningar och branschsammankomster. Somliga delar av arrangemanget är också öppet för allmänheten.

Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm pågår under tre dagar, måndag till och med onsdag.

Inviger denna 17:e vecka i ordningen gör artisten

Titiyo

. Tidigare invigningsofficianter har varit

prinsessan Madeleine,kronprinsessan Victoria

, ulturminister

Lena Adelsohn Liljeroth

och

Filippa Reinfeldt

(M). Öppningsvisningen står Whyred för, på veckans fokuspunkt anrika Berns. Avslutar gör i vanlig ordning, Tiger of Sweden.

Fokus på herr

Överlag har veckan denna gång ett manligt modefokus, med visningar från bland andra också Oscar Jacobson och J Lindeberg.

Nykomling på veckan är designprisade Ida Klamborn.

- Det här är min första visning med mitt eget märke och jag ser fram emot den med en hälsosam mix av rädsla och förväntan, säger

Ida Klamborn

.

På onsdag hålls en branschseminarium om investeringar i modebranschen i allmänhet, och i e-handel i synnerhet. Deltagare är

Magnus Månsson

, Nellys vd,

Lina Söderqvist

, global marknadschef hos Björn Borg och

Patrik Hedelin

, partner Eequity (som har Footway, Caliroots) och medgrundare till Boo.com.

Öppet för alla

Modeveckan är också i vissa delar tillgänglig för ”vanligt folk”. Visningarna live-streams på en stor skärm på Norrmalmams torg.

Rookies, för duktiga nya modedesigners, och

Maria Nilsdotter

har tillsammans en utställning på Bukowskis på torsdagen. Där hålls också en modesamtal kring ”Smart wardrobes”, ett seminarium för allmänheten kring hållbarhetsfrågor, återvinning och vintage med bland annat

Elin Larsson

, hållbarhetschef på Filippa K och H&Ms

Catarina Midby

som är chef för mode- och hållbarhetskommunikation hos klädjätten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078