Det var ingen större förändring i försäljningen av klassiska leksaker under 2013, totalt uppgick den till 3,8 miljarder 2013, vilket innebär en marginell tillbakagång. Det visar siffror från GfK som tagits fram på uppdrag av Leksaksbranschen.
– Det är inga större förändringar i antal hushåll som handlar. Däremot handlar de färre gånger och färre produkter per tillfälle, säger
på Gfk och förklarar vad som kompenserar och gör att tappet inte är större.
– Snittpriset är högre vilket tyder på att hushållen satsat på leksaker av högre kvalité.
Det är internethandeln som tar försäljning från leksaksfackhandeln och dagligvaruhandeln/varuhusen som tappar andelar. E-handelns marknadsandel ökade till 12,2 procent från 8,1 procent året innan.
– Inom den övriga handeln är det främst lågprisbutikerna som ökar på klassiska leksaker, säger
Lena Hedöpå branschorganisationen Leksaksbranschen och konstaterar att vissa storsäljare i leksaksbutikerna inte hamnar i leksaksstatistiken.
– Interaktiva leksaker så som Skylanders och Disney Infinity, klassificeras som TV-spel i mätningarna. Men de är lika mycket leksaker och vi jobbar för att få produkter av det här slaget med i leksaksstatistiken.
Under 2013 såldes hybridspel för nästan 160 miljoner kronor, en ökning med 21 procent mot 2012.