Gårdagens modevecka öppnades med en ung talang: 24-årige
Eddy Anemian– vinnaren av H&M Design Award 2014. Förutom möjligheten att få visa på modeveckan på Berns tilldelas han 50 000 euro och får chansen att sälja delar av sin kollektion i utvalda H&M-butiker och online i höst.
Juryn som utsett årets vinnare bestod av modedesignern
Erdem, skådespelaren
, stilexperten
Michelle Harper, brittiska Vogues moderedaktör
Serena Hood,italienska Vogues moderedaktör
Sara Maino, H&M:s kreativa designchef
Ann-Sofie Johanssonoch H&M:s kreativa rådgivare
.
– Alla jurymedlemmarna blev förälskade i Eddys kollektion. Vi fastnade både för den romantiska looken och den fantastiska hantverksskickligheten. Han är en värdig vinnare och en otrolig talang, säger Ann-Sofie Johansson.
Inga vanliga modellerSenare under dagen visade modeveckans flitiga deltagare
Diana Orvingkonstnärliga skapelser av vintage-saris. Hon valde att visa på modeller som man inte vanligen ser på catwalken, som skådespelerskan
Rebecka Hemseoch musikprofilerna
Frida Hyvönenoch
Kajsa Grytt.
- Det är personer som jag arbetar med, de jag har i åtanke när jag skapar mina kläder och de är mina personliga vänner – så det kändes som ett naturligt val, säger Diana Orving som vid det här laget hunnit bli en veteran på modeveckan: hon presenterade sin första kollektion 2007.
Apropå den lätta, lite glittriga festkänsla som syntes hos henne och även hos andra designers på catwalken denna modevecka säger hon:
- När man har visning i denna fantastiska miljö som är Berns, ska det vara festligt! Därför har jag också gjort ett urval ur kollektionen inför visningen.
Visning för festPå auktionsfirman Bukowskis, en av modeveckans samarbetspartners, visade
Ida Sjöstedtfärgstarkt, med flera aftonplagg med både glamour och feststämpel.
Ida Klambornstod för dagens avslutande visning. Tidigare i år fick hon motta H&M och Elles stipendie för årets nykomling på Elle-galan Igår gjorde hon sin första egna visning någonsin av en komplett kollektion som kommer i produktion till hösten 2014.
Det blev en energikick där stenhårda tjejrapparen
Silvana Imamlotsade fram en knivskarp visning med geometriska plagg i färgfält i röda toner och vitt.
Hela arrangemanget, Mercedes Benz Fashion Week, ordnas mot en bakgrund av en svensk modebransch som ökade med 11 procent i omsättning mellan 2011 och 2012 för att uppgå till 229 miljarder kronor.
Omsättning 2012: 229 miljarder, + 11 procent
Export: 138 miljarder kronor, + 11 procent
Branschstruktur: 62 procent enmansföretag
96 procent av företagen har färre än 10 anställda
Källa: Modebranschen i Sverige, Tillväxtverket