Modeveckans tredje, och sista, dag inleddes med en debatt som tilldrog sig stort intresse. På podiet i stora salongen på Berns möttes Magnus Månsson, vd för Nelly,
Lina Söderqvist, global marknadschef för Björn Borg, och Patrik Hedelin, från riskkapitalbolag eEquity, under ledning av moderator
, Dagens Industri.
Temat var e-handel och mode, investeringar och lönsamhet. Att e-handeln var här för att stanna, inte minst i modesektorn, därom var alla överens.
Magnus Månssonberättade om modesajtens Nellys nya internationella satsning i 60 länder världen över.
I jakten på multikanallösningar finns nu en trend att renodlade e-handlare också öppnar upp fysiska butiker. På det har Nelly inga planer.
– Under sommaren har vi en outlet i Borås. Mer än så blir det inte, säger Magnus Månsson.
Returer ger nöjda kunderRiskkapitalbolaget eEquity har en portfölj enbart inriktad på e-handel, med bland andra nordiska vitvarujätten White away, skosajten Footway, kosmetiksajten Eleven.se och hemvarubutik Royal design. Eequitys Patrik Hedelin är övertygad om att näthandeln gör att priserna över Europa kommer att utjämnas samtidigt som de pressas nedåt, i ett läge när konsumenten enkelt på nätet kan göra prisjämförelser.
Angående diskussionen kring höga returgrader ansåg Patrik Hedelin att de i sig inte var något problem, bara e-handelsbolaget tog höjd för dem. Fria returer är, enligt Patrik Hedelin, ett konkurrenskraftigt sätt att få nöjda kunder.
Färg på catwalkenGreta, främst känt för sina klänningar, visade på eftermiddagen i Berns guldiga omgivningar. Märket är ett bra exempel på hur viktiga de internationella relationerna är för svenskt mode. Märket drivs av de båda Kinabaserade svenskorna, tillika svägerskorna,
Josefine Olssonoch
Hanna Jos Olsson. Märket, som allt som oftast syns på
, exporteras över hela världen och säljs också via den egna webbshopen. Greta tilldelades 2012 Stockholm modecenters och Företagarnas pris Årets modeföretagare.
Raden av visningar avslutades, som brukligt, av Tiger of Sweden, som den här gången inte visade i Kungsträdgården utan ute i Frihamnen och levererade veckans största visning.
Därmed var Mercedes Benz Fashion Week avslutad för denna gång, en visningsvecka där modepress och internationella inköpare presenterade en höst- och vintersäsong som inte var så genomgående minimalistisk utan, med svenska mått mätt, omfattade inslag av starkare färger än vanligt och en hel del fest och aftonglitter.
Läs mer om modeveckans debatt kring e-handel och mode i nästa nummer av Dagens Handel!