– Vi har lyckats väl både med vårt kunderbjudande och hur vi når ut till konsumenter. Försäljningen har ökat med tvåsiffriga procenttal varje månad under 2013. Vi lockar fler besökare till butikerna och allt fler väljer att handla och detta gäller i stort sett i samtliga kedjans butiker. Vi är mycket nöjda, men ser också att Mio kan ta ytterligare marknadsandelar, säger Mios vd
Björn Lindblad.
Femte året bättre än indexMio-kedjans försäljning under 2013 uppgick till 2 993 miljoner kronor (2 575) inklusive moms.
Den samlade försäljningen i Mio-kedjan ökade med 16,3 procent förra året. I jämförbara butiker var ökningen 11,8 procent.
Det är femte året i rad som Mio-kedjan utvecklas bättre än möbeldetaljhandeln i stort.
Efter flera svaga år steg möbeldetaljhandelns branschindex för 2013 med 3,5 procent.
E-handel till julNya butiker öppnade i Bäckebols handelsområde utanför Göteborg, i Värmdö kommun och i Nyköping. Totalt har Mio-kedjan 62 butiker, varav 10 ägs och drivs av Mio-koncernen. Övriga är handlarägda och drivs med franchiseavtal med Mio.
I december startade Mio även fullskalig e-handel inom Sverige.
– Målet är att Mio ska fortsätta att utvecklas och skapa tillväxt, både genom att vi ökar försäljningen i befintliga butiker men även genom nyetableringar som gör Mio tillgängligt och attraktivt för ännu fler kunder, säger Björn Lindblad.
Mio-koncernen har brutet räkenskapsår med bokslutsdatum för 2013-2014 den 30 april.