Ingen e-handel direkt till konsument är planerad under 2014. Det beskedet lämnade Axfoods vd
Anders Strålmanunder tisdagens rapportpresentation.
Men e-handelskunnandet finns inom koncernen, inom business-to-business. Här finns 20 cash- and-carry-enheter, med näthandelsmöjligheter, och Axfood Närlivs kunder - kiosker, närbutiker och matkasseföretag - kan också beställa via nätet.
- Det här gör att plattformen för e-handel redan finns på plats, säger Axfoods ekonomi- och finansdirektör
Karin Hygrell - Jonsson, till Dagens Handel.
Hon fortsätter:
- Vi tjänar pengar på vår e-handel. Men att få lönsamhet på e-handel med dagligvaror direkt till konsument är det få som lyckas med. Det kostar att ha personal som plockar varorna och att köra ut dem, samtidigt som konsumenten förväntas sig samma priser som i vanliga butiken eller rent av lägre.
Konkurrenten Ica kommer under andra halvåret 2014 att påbörja sin e-handelssatsning.