23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny accessoarkedja för tweens

Den amerikanska accessoarkedjan Claires lanseras nu i Norden. Den första butiken, som vänder sig till yngre tjejer, öppnar i Farsta centrum i mars. Målet är att öppna 60 - 80 butiker de kommande åren.

Claires, som startade på 1960-talet i Chicago, har 3 500 butiker i 43 länder, varav cirka 1 100 i Europa. Merparten är kedjeägda men omkring 400 butiker drivs som franchise.

– Norden var en vit fläck på Claires karta och efter att ha förhandlat i ett år skrev vi under licensavtalet i somras, berättar Björn Krasse, vd för Claires Nordic, som är licenstagare för Claires i Norden.

Den första butiken öppnar i Farsta centrum i mars, i maj blir det premiär i Täby centrum och under 2015 öppnar Claires i Mall of Scandinavia i Solna. Men Björn Krasse räknar med att det ska bli fler butiksöppningar redan under 2014.

– Vi tänker etablera fyra butiker i år och därefter mellan fyra och tio om året.

Norge står på tur och därefter övriga Norden. Björn Krasse ser en potential på minst 60-80 enheter:

– Vi tittar på många lägen men önskar vara selektiva i uppbyggnaden av varumärket. Framför allt söker vi lägen med stora kundflöden där våra kunder – främst unga tjejer i åldern tio till 14 år – kan gå och shoppa utan att behöva ha mamma och pappa med sig.

Butikerna är vanligtvis 60 kvadratmeter stora och av sortimentet på cirka 8 000 artiklar kommer omkring 6 000 att säljas i de nordiska butikerna.

Förutom accessoarer som väskor, hårspännen och solglasögon kommer kunderna att hitta ett urval av lättare smink och smycken. En viktig del är licensprodukterna som man tar fram i samarbete med idoler och populära figurer, exempelvis Justin Bieber, Kate Perry, Hello Kitty och Angry birds.

Läs mer i Dagens Handel nr 2/2014

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03