Efter ett par månader med sviktande framtidstro hos de svenska handlarna vänder trenden nu uppåt. I februari månads handelsbarometer har framtidsindikatorn ökat från föregående månads notering på -7 till nuvarande notering på 2.
– Det går mot ljusare tider i handeln och den långsiktiga trenden är positiv. Men skillnaden är stor mellan olika delar av handeln och inom vissa branscher är konkurrensen stenhård, säger
, vice vd på Svensk Handel.
När handlarna får välja vilka frågor som är viktigast inför årets valrörelse kommer minskat regelkrångel och arbetsgivaravgifterna för unga i topp. Över 90 procent av handlarna tycker att dessa frågor är viktiga eller mycket viktiga, framgår av handelsbarometern.
– Handlarna är tydliga med att arbetsgivaravgifterna för unga är en mycket viktig valfråga. Vi vet att en höjning skulle bli kostsam för handeln. Brottsbekämpning och minskat regelkrångel är andra frågor som har stor betydelse för handeln, säger Svensk Handels vd
Karin Johansson.