– Sportson har under de senaste åren genomgått en hel del internt arbete med fokus på att i en allt tuffare konkurrens för att jobba smartare och mer lönsamt - ett arbete som nu på allvar börjar slå igenom i hela kedjan, säger vd
Lars Haglund.
Sportson har idag 22 cykelspecialistbutiker på 14 orter. Snart slås portarna upp till ytterligare en butik, i cykelstaden Lund.
Samtliga butiker drivs som franchise, utom de tre i Göteborg som drivs av Sportsons ägare
Lars Haglundoch
Jan Gerlach.
Snart ännu fler– Vi ser mycket positivt på framtiden både för vår bransch i stort och Sportson som kedja. Vi räknar med att kunna presentera flera nya butiker över landet inom kort, säger Sportsons
Jonas Holtbo, etableringsanvarig hos Sportson och fortsätter:
– Både miljö- och hälsotrender ökar andelen cyklister i samhället, intresset för cykelsporten växer kraftigt bland framförallt motionärerna och konsumenterna blir inte bara mer medvetna utan ställer även högre krav på både kvalitet och service.
I dagsläget tittar kedjan på Sundsvall, Karlstad, Örebro, Stockholm och Malmö för eventuella nyetableringar.
- Det handlar om att hitta rätt person och förutsättningar snarare än en specifik landsända, säger event- och marknadskoordinator
Johan Ljung.
Ett fullt sortimentSportsonbutiken är tänkt att vara en fullsortimentsbutik, för cyklister på alla nivåer. Verkstäderna är en viktig del av verksamheten.
– De driver mycket folk till våra butiker, säger Jonas Holtbo.
Det gemensamma målet för alla butiker är att kunden inte ska behöva vänta mer än 48 timmar på en normal service.
- Var femte svensk cykelpendlar minst fyra dagar i veckan till skola, jobb eller universitet.
- Nästan var tredje svensk tar cykeln till jobb skola eller universitet minst en dag i veckan.
- Cykelbranschen i Sverige säljer tillsammans drygt 500 000 cyklar per år.
Källa: Sifo