Butiken i Visby blir, precis som flertalet av Mio-kedjans butiker, handlarägd och kommer att drivas enligt med Mios franchisekoncept. Handlare är
Ove Jonassonmed lång erfarenhet som möbelhandlare.
– Jag och mina medarbetare ser alla fram emot att bli en komplett Mio-butik. Vi får ett nytt koncept med ett sortiment och ett varumärke som vi vet lockar kunder i stor omfattning. I och med det ser vi stora möjligheter för oss att kunna utveckla verksamheten och bidra till en positiv handelsutveckling för Visby, säger Ove Jonasson.
Datum för premiären i slutet av mars är ännu inte spikat. Hela butiken ska först byggas om. Konverteringen till Mio-butik genomförs med hjälp av Mio.
Kedjan som slår indexUnder 2013 öppnade kedjan nya butiker i Bäckebols handelsområde utanför Göteborg, i Värmdö kommun och i Nyköping.
- På samtliga orter har vi haft en god utveckling. Under mars kommer vi, förutom Visby, även öppna en nybyggd butik i Ludvika, säger
.
Mio-kedjan har de senaste fem åren ökat försäljningen mer än branschens index. Under 2013 ökade Mios försäljning med 16,3 procent mot branschens 3,5 procent. Räkenskapsåret maj 2012 till april 2013 uppgick Mio-butikernas försäljning till cirka 2,7 miljarder kronor inklusive moms.