23948sdkhjf

Urstark e-handelstillväxt

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Detaljhandelns försäljning på internet ökade med 17 procent under 2013 och omsatte 37 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6 procent av den svenska detaljhandeln.

E-barometern visar att hemelektronik är den bransch som omsätter mest på internet. Förra året omsatte branschen 8,8 miljarder kronor på nätet och e-handeln står idag för cirka 20 procent av branschens totala försäljning. Under fjärde kvartalet var det dock sporthandeln och branscher som leksaker och kosmetika som hade starkast tillväxt.

Det framgår av e-barometern för 2013 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Tre av tio svenskar handlar varor på internet minst en gång i månaden och de som e- handlar mest är barnfamiljer. PostNord levererade förra året flest e-handelsrelaterade paket per hushåll till boende i Norrlands inland.

En tydlig trend är att konsumenter i ökad utsträckning besöker både fysiska och digitala butiker för att planera och genomföra inköp. Drygt sex av tio konsumenter gjorde under 2013 någon gång research i en webbutik kring en specifik produkt för att sedan handla den i en fysik butik. På motsvarande sätt prövande eller tittade var fjärde konsument någon gång på en specifik produkt i en fysisk butik för att sedan köpa samma vara i en webbutik. Beteendet ställer helt nya krav på detaljhandeln.

– Konsumenternas makt över detaljhandeln blir allt mer påtaglig. De vill kunna handla när, var och på det sätt de vill och själva bestämma när och var varorna ska levereras. Vinnarna blir de detaljister som kan skapa konsumentupplevelser som är desamma i alla inköpskanaler. De som lyckas kombinera fördelarna med försäljning i fysiska butiker med de styrkor som konsumenter upplever med digital handel, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på PostNord.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

"Greta Thunberg-effekt" inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Arkiv

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Så mycket växte e-modehandeln

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Vill bli möblernas Uber

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155