23948sdkhjf

Urstark e-handelstillväxt

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Detaljhandelns försäljning på internet ökade med 17 procent under 2013 och omsatte 37 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6 procent av den svenska detaljhandeln.

E-barometern visar att hemelektronik är den bransch som omsätter mest på internet. Förra året omsatte branschen 8,8 miljarder kronor på nätet och e-handeln står idag för cirka 20 procent av branschens totala försäljning. Under fjärde kvartalet var det dock sporthandeln och branscher som leksaker och kosmetika som hade starkast tillväxt.

Det framgår av e-barometern för 2013 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Tre av tio svenskar handlar varor på internet minst en gång i månaden och de som e- handlar mest är barnfamiljer. PostNord levererade förra året flest e-handelsrelaterade paket per hushåll till boende i Norrlands inland.

En tydlig trend är att konsumenter i ökad utsträckning besöker både fysiska och digitala butiker för att planera och genomföra inköp. Drygt sex av tio konsumenter gjorde under 2013 någon gång research i en webbutik kring en specifik produkt för att sedan handla den i en fysik butik. På motsvarande sätt prövande eller tittade var fjärde konsument någon gång på en specifik produkt i en fysisk butik för att sedan köpa samma vara i en webbutik. Beteendet ställer helt nya krav på detaljhandeln.

– Konsumenternas makt över detaljhandeln blir allt mer påtaglig. De vill kunna handla när, var och på det sätt de vill och själva bestämma när och var varorna ska levereras. Vinnarna blir de detaljister som kan skapa konsumentupplevelser som är desamma i alla inköpskanaler. De som lyckas kombinera fördelarna med försäljning i fysiska butiker med de styrkor som konsumenter upplever med digital handel, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på PostNord.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Nyhetsbrev

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Arkiv

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Pandora med ny vd

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

16 nya butiker i fjol

Tvärstopp för Odd Molly

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Stärkt Lindex

Ikea öppnar för externa märken

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134