23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer sportmode online hos H&M

Expansionen av H&M:s sportsortiment har tagit rejäl fart. En titt på vad H&M erbjuder på några av sina största onlinemarknader visar att antalet tillgängliga sportplagg ökat med 50-70 procent sedan årsskiftet.

I början av året lanserade H&M ett uppdaterat och utökat sportkoncept både online och i utvalda H&M-butiker i ungefär 18 länder. Satsningen aviserades redan våren 2013 och inför lanseringsstarten har utökningens omfattning varit ett frågetecken.

Nyhetsbyrån Direkt genomgång av H&M:s onlinesortiment i Sverige, Tyskland och USA i början av januari respektive två veckor in i mars visar på ett ordentligt tillskott. På den svenska onlinemarknaden säljer H&M nu 236 olika sportartiklar fördelat på dam och herr. Det är en ökning med drygt 50 procent sedan början av januari.

Sjuttio procent mer

Ökningen och utbudet i Tyskland påminner om utvecklingen i Sverige medan antalet onlinevaror som tillkommit i USA är betydligt fler. Här erbjuder H&M nu 243 sportartiklar, en ökning med 70 procent sedan inledningen av januari.

Samtidigt som H&M har en uttalad avsikt att öka sitt sortiment måste säsongsfaktorn vägas in i siffrorna då våren är extra gynnsam för försäljning av joggingkläder till skillnad från i början av januari. Hur sportsortimentet ser ut i H&M:s butiker är dock svårare att avgöra.

OS ett startskott

– De flesta butikerna har fortfarande bara ett fåtal sportplagg och framöver kommer det nog bara vara de större flaggskeppsbutikerna som kommer att ha ett riktigt stort sortiment. Det är svårt att sätta siffror på det här. Det har kommit lite smygande. Det vi såg var att man i januari gjorde en ganska stor satsning i Sverige, inte minst med sponsringen av den svenska OS-truppen som blev lite av ett startskott för den bredare sportkollektionen, säger en detaljhandelsanalytiker i en kommentar till Direkt.

Inga planerade sportbutiker

Hur sportsatsningen har tagits emot av kunderna kommer att vara en av frågorna när H&M redovisar sitt första kvartal om två veckor. Redan i samband med att bokslutskommunikén släpptes i slutet av januari talade H&M om att bredda ytterligare. – Vi känner oss väldigt trygga med det här. Det är riktigt bra saker. Exakt hur stor breddningen kommer att bli och hur många butiker det rör sig om är för tidigt att säga, sade vd Karl-Johan Persson vid det tillfället.

Hur går funderingarna kring fristående sportbutiker?

– Det är möjligt att vi kommer att ha det längre fram men det är inte någonting som är spikat, sade vd:n i slutet av januari.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127