Åtgärdsprogrammet för att få MQ långsiktigt lönsamt löper enligt plan, konstaterade
Christina Ståhloch
, vice vd och cfo, på presentationen av senaste kvartalsrapporten, som i vanlig ordning hölls i butiken i Sturegallerian i Stockholm. 29 av de planerade 50 miljonerna i besparingar har redan levererats.
Ledningen har skärskådat kostnaderna på alla håll i organisationen.
– Vi har sparat över allt där det går att spara. Vi har i princip varit inne på alla poster och vridit och vänt, säger Tony Siberg.
Koll på sortimentet– Sortimentet är kärnan och sortimentsarbetet har fått ett välbehövligt fokus. Interna och externa varumärken ses över för ökad tydlighet i kollektionen, sammanfattade Christina Ståhl.
Under hösten tillkom varumärken som svenska Filippa K och Whyred. Detta i kombination med en väl genomförd rea efter julhandeln, gjorde att vårnyheterna kunde ta en framstående plats i butik. I kombination med varmt väder som lockade fram kundernas köpsug drev det försäljningen.
Med kunglig ensamrättNu under våren tillkommer ytterligare några externa varumärken: danska Ilse Jacobsen på dam, Sail Racing för herr och - exklusivt för kedjan - sportiga A-One, jackor designade av
prins Carl Philipoch
.
Christina Ståhl beskrev hur man tänker kring marknadsföringen av Sail Racing. Märket har lanserats samtidigt i kedjans alla butiker och i nätbutiken. Märket lyfts fram i skyltfönster, i butik och i kundtävlingar där kunderna kan vinna en seglats med Os-medaljören
Fredrik Lööf.
I februari hade kedjan totalt 122 butiker. Fem av dem finns i Norge.
Mq har nyss stängt sin butik i Malmö entré, ett ett läge där flera andra retailhyresgäster i det tyskägda köpcentrumet tagit samma beslut.